Selecteer een pagina

Vertrouwen is kopen | Zo win je het vertrouwen van je klanten

Vertrouwen is kopen. Het is een simpel gegeven waar toch nog lang niet alle online onderneemsters zich (genoeg) mee bezig houden. Een gemiste kans in mijn ogen. Want met een aantal simpele stappen kun jij al het vertrouwen winnen van potentiële klanten.

Vertrouwen is kopen | Zo win je het vertrouwen van je klanten | Handige tips en informatie voor de online onderneemster (in spé) | De Online Onderneemster

Zo kun je het vertrouwen winnen van je klant

Wetgeving

De allereerste stap is wel voldoen aan de wetgeving. Zo moeten onder andere je bedrijfsgegevens op je website vermeld staan, dien je (als webwinkel) een achteraf betaaloptie te hebben en moet een bestelling of boeking eenvoudig te annuleren zijn. Vanaf mei 2018 moet je ook nog eens voldoen aan de nieuwe AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) met onder andere een privacyverklaring. Voldoen aan de wetgeving is wel de basis voor het winnen van het vertrouwen van je potentiële klant.

Betaalopties

Als online onderneemster bied je jouw klant de mogelijkheid van online betalen. En dat is meer dan alleen vooraf betalen door middel van het bedrag overmaken. De meeste online onderneemsters bieden al wel de mogelijkheid van betalen via iDeal. Heb je echter al eens gedacht over andere betaalopties? Via betaalservices als Mollie en Sisow kun je eenvoudig meerdere betaalopties aanbieden. Daarnaast is het aanbieden van een achteraf betaaloptie verplicht voor webwinkeliers. Achteraf betaalopties zijn bijvoorbeeld achteraf betalen via een derde partij als Afterpay of Billink, betalen via factuur of verzending onder rembours.

Meer betaalopties geeft een klant ook meer vertrouwen.

Klantbeoordelingen

Ook klantbeoordelingen en aanbevelingen geven meer vertrouwen, zeker als deze via een onafhankelijk reviewsite als Kiyoh verzameld worden. Naast dat een dergelijke partij onpartijdig is, is een tweede voordeel dat je de uitnodiging voor het geven van een review geheel kunt laten automatiseren.

Keurmerk

Een vierde manier om het vertrouwen van je klanten te winnen is het hebben van een keurmerk. Bedenk echter wel dat het ene keurmerk het andere keurmerk niet is. Met de toename van het aantal online bedrijven, schieten ook de keurmerken als paddenstoelen uit de grond. Iedereen kan namelijk een keurmerk beginnen omdat er geen wetgeving hieromtrent is. Doe daarom goed onderzoek voor je jezelf aansluit bij een keurmerk.

Laat jezelf zien

Wellicht een open deur, maar kopen van iemand die je “kent” schept zeker ook vertrouwen. Door jezelf te laten zien op je website, maar ook op sociale media, zorgt dat je niet gezien wordt als een vaag bedrijf. Een website maken en wat foto’s plaatsen kan iedereen, maar een verhaal achter je online onderneming vertellen en laten zien wie je echt bent dat maakt dat je anders bent.

Is dit blog ook interessant voor je vrienden? Deel het dan eenvoudig via onderstaande knoppen!