Je pakketten verzenden
Als je als online onderneemster online fysieke producten verkoopt in een webwinkel gaat dit – meestal – hand in hand samen met pakketten verzenden. Je moet tenslotte ook zorgen dat je producten bij je klant terecht komen. Maar wat zijn nu eigenlijk de mogelijkheden van verzenden? En waar moet je op letten?

Verschillende manieren van pakketten verzenden
Naast de vele verschillende bedrijven via wie je kunt verzenden, bieden elk van de bedrijven ook vaak meerdere mogelijkheden aan. Het is dus goed om te kijken welke mogelijkheid het beste bij jouw webwinkel past. Hieronder de meest voorkomende opties.
Brievenbuspost
Verkoop je vooral kleine producten die makkelijk door de brievenbus passen, dan kun je overwegen om dit gewoon als poststuk te verzenden. Ik zelf ben hier niet een grote voorstander van omdat je op deze manier geen enkele controle hebt op de levering. Een voordeel is wel dat het relatief goedkoop kan zijn en je het in een brievenbus kunt doen. Gebruik je meer dan vier postzegels, dan kun je beter je producten als brievenbuspakje verzenden.
Brievenbuspakje
Een iets uitgebreidere optie is je producten als brievenbuspakket te versturen. Het voordeel is dat je het pakket nu wel kunt volgen. Ook voor de klant is het prettig omdat zij niet thuis hoeft te blijven voor het ontvangen van het pakketje. Je pakje mag echter niet meer dan 2 kg wegen en moet door de brievenbus passen.
Ook brievenbuspakjes mag je gewoon via de brievenbus aanbieden en hoeven dus niet te worden afgegeven.
Pakket verzending
De derde optie is verzenden als pakket. Vooral als je grotere producten hebt, zal dit je meest gebruikte optie zijn. De pakketten worden verzonden met track en trace zodat je goed kunt volgen waar je pakket zich bevindt. Een groot nadeel is wel dat je de pakketten altijd zelf moet afgeven bij een afgifte punt. Verzend je overigens veel pakketten? Dan kun je ook kijken naar de mogelijkheid dat de bezorgdienst de pakketten bij je af komt halen.
Waar moet je op letten bij verzenden van pakketten?
Het belangrijkste is natuurlijk dat je producten netjes aankomen bij je klant. De zorg hiervoor begint al bij jezelf. Zoek naar een passende verzendmanier voor je producten. Het mag bijvoorbeeld voor zich spreken dat je breekbare spullen niet via de brievenbuspost moet verzenden en dat het redelijk overdreven is een paar kaartjes als pakket te versturen. Kijk dus altijd goed naar je producten. Heb je verschillende producten qua grote, bied dan meerdere verzendmogelijkheden aan.
Naast de manier van verzenden is de verzendverpakking net zo belangrijk. Zorg voor stevige verzenddozen of gebruik bijvoorbeeld bubbeltjesenveloppen om je producten te verzenden. Gebruik bij verzenddozen ook altijd een vorm van vulmateriaal om leegtes op te vullen en zo te voorkomen dat je producten beschadigen.
Zorg ook dat je verpakking goed is afgesloten, zodat je product er onderweg naar de klant niet uit kan vallen. Liever een extra stuk tape gebruiken, dan dat je verpakking opengaat.
De bezorgdiensten
Ook qua bezorgdiensten heb je genoeg keuze. PostNL en DHL zijn wel de meest gebruikte en bekendste bezorgdiensten. Daarnaast kun je bijvoorbeeld ook gebruik maken van Kiala. Zowel PostNL als DHL leveren aan huis en leveren niet op zondag en maandag. DHL claimt overigens wel op maandag te leveren, maar de ervaring leert dat dit meestal niet het geval is. Een nadeel van DHL is dat pakketten voor 16.00 uur op de afgifte punten ingeleverd moeten zijn, terwijl PostNL 17.00-17.30 uur hanteert (afhankelijk van het afgifte punt). Qua kosten is verzenden via DHL voordeliger dan via PostNL.
Kiala werkt op een andere manier, zij leveren aan Kiala punten waar de klant haar pakket vervolgens kan afhalen. Levering kan tot wel 5 werkdagen duren wat ik zelf een groot nadeel vind. Een voordeel is echter wel dat verzending nog geen € 4,00 is.
Verzenden via een verzendservice
Naast het direct verzenden via de bezorgdiensten is er nog een mogelijkheid. Verzenden via een verzendservice. Deze optie is absoluut de moeite waard om te overwegen. Het voordeel is namelijk dat deze verzendservices de diensten van de bezorgdiensten groot inkopen. Hierdoor hebben zij een korting bedongen, die deels weer aan jou als klant wordt doorgespeeld. Hierdoor is het verzenden dus vaak goedkoper, zeker als je net begint als webwinkelier. Een tweede voordeel is dat zij veel beter contact hebben met de bezorgdiensten en dus makkelijker kunnen achterhalen waar een bezorging is fout gegaan. Voorbeelden van deze verzendservices zijn MyParcel, DeVerzendservice en Pakketmail. Het loont om meerdere offertes aan te vragen en ook te kijken naar partner aanbiedingen via je webshophost.
Nuttige info hier! Vooral mbt de verzendservices.
Wat ik nog wel mis, is een overzichtje/linkjes van andere diensten dan de 2 grootsten (deze twee kan ik zelf ook wel makkelijk vinden).