Selecteer een pagina

Column | Eerlijkheid duurt het langst

Wat niet iedereen weet is dat ik een groot deel van met werkcarrière voor een farmaceutisch bedrijf heb gewerkt. Dit was een goede leerschool om alles te weten te komen over marketing. Als marketeer mag en kan je niet zomaar alles kon verkondigen, zeker niet als farmaceut, en dat eerlijkheid het langst duurt leerde ik al snel. Maar hoe anders is de wereld buiten de gezondheidszorg.

Eerlijkheid duurt het langst | Column over online ondernemen | Gea Simons | De Online Onderneemster

80 % van de testers zou het aanbevelen

Statistieken, ook als online onderneming kijk je ernaar. Hoeveel bezoekers krijg je nu eigenlijk, waar komen bezoekers vandaan en hoeveel bezoekers worden uiteindelijk je klant. Statistieken zijn cijfers en daar is niet aan te tornen toch? 
 
De cijfers niet, maar hoe je ze uitlegt zeker wel. Hoe vaak zien wij niet op televisie een zin voorbij komen als “80 % van de testers zou het aanbevelen”? Klinkt ook best goed toch? Totdat je de kleine letters onderin beeld leest en er achter komt dat er maar 80 testers waren. Ik kan je vertellen dat ik vroeger als product manager niet met zulke getallen hoefde aan te komen. Ik zou lachend de deur worden gewezen met de woorden “kom maar terug als je echt onderzoek hebt gedaan”.
 
Dit zijn natuurlijk grote bedrijven met veel geld. En schijnbaar niemand die iets zegt over deze toch wel erg vrije interpretatie. En het gaat nog verder. Op televisie worden de gekste claims gemaakt over medicatie die je gewoon zo kunt kopen. Denk jij er wel eens over na? Eén van mijn grootste ergernissen is reclame gericht op ouders met zieke kinderen zoals Vicks Vaporub dat zij helpen bij griep en de reclame dat als je kind koorts heeft dat je maar Nurofen moet geven. Misleidende reclame, want Vicks is menthol wat niets tegen de griep zelf doet. Alleen tegen de verstopte neus. En Nurofen (wat ibuprofen is) wil ik in ieder geval niet aan mijn kind geven met al zijn bijwerkingen. 
 
Als online ondernemer moet je aan strenge regels voldoen, en terecht, zodat klanten niet de dupe worden van wanpraktijken. Maar in de wereld van televisie en radio reclame is schijnbaar alles toegestaan. 

Eerlijkheid duurt het langst

Eerlijkheid duurt het langst dus er zijn grenzen, ook bij marketing. Voor mij zijn die grenzen heel duidelijk, ik wil iedereen en vooral ook mijzelf recht in de ogen aan kunnen kijken. Duidelijkheid en eerlijkheid staan dus bij mij bovenaan mijn lijstje. Vergelijkbare claims als bovenstaand wil ik gewoon niet maken om klanten te winnen. Ik doe wat ik doe, ben wie ik ben en lever wat ik lever. Dat is genoeg.
Hoever ga jij?
Is dit blog ook interessant voor je vrienden? Deel het dan eenvoudig via onderstaande knoppen!