De relatie met jouw klanten

Hoe zit het met de relatie met jou en je klanten? Spreek jij huidige klanten ook aan op social media en in jouw nieuwsbrief, of spreek je eigenlijk alleen nieuwe klanten aan? Hmm dat is best iets om over na te denken hé.

10 Tips om als onderneemster tijd te besparen | Handige tips en informatie voor de online onderneemster (in spé) | De Online Onderneemster

Probeer ook zeker je huidige en oude klanten aan te spreken, dit zijn jouw fans, zij zullen jou aanraden bij anderen en komen misschien wel weer terug of geven je een extra opdracht.

Wij hebben bijvoorbeeld al jaren internet en tv van bedrijf X, nieuwe abonnees krijgen gratis zenders, een fijne wifi box of korting. Wij als vaste klant krijgen niets leuks, nieuws of korting. Dat vind ik persoonlijk best vervelend. Ik denk dat deze bedrijven veel beter kunnen werken aan de klantbeleving van bestaande klanten. Tegenwoordig stap je zo makkelijk over naar een ander bedrijf… Bedrijven die niets voor bestaande klanten doen, raken op deze manier toch klanten kwijt.

Zo kan dit ook werken voor jouw klanten. Een nieuw bedrijf inhuren of bij een nieuwe shop winkelen is altijd spannend, maar ook leuk, interessant en verrassend. Geeft dit nieuwe bedrijf een korting, kadootje of spreekt dit bedrijf jouw klant echt aan, dan kan de klant best makkelijk overstappen. Zorg jij voor verbinding met jouw klant, door te antwoorden op haar opmerkingen, maar ook door posts te plaatsen die echt voor huidige klanten zijn, dan is de kans vele malen groter dat ze gewoon lekker bij jou blijft.

Zorg dat jij favoriet blijft bij jouw klanten!

Stuur vaste klanten een lief kadootje, kaartje of berichtje als ze jarig zijn, spreek ze aan op social media of vertel over ze op je website of social media kanalen. Zo zet je hen in het zonnetje, hoe leuk is dat?! Zorg voor een warm contact met jouw klanten, focus je niet alleen op nieuwe klanten.

Vraag in een post bijvoorbeeld welke ervaring klanten hebben met product X, vraag jouw klant om foto’s te sturen van de gekochte producten, vraag je klant te vertellen over wat jouw dienst voor haar bedrijf heeft betekend.

Maar vertel ook zelf over jouw klanten, niet perse met naam (dat moet je even goedkeuring voor vragen)  vertel waarom jij zo blij bent met jouw klanten, welk gevoel iedere opdracht of bestelling jou geeft. Of spreek eens af met een klant, wie weet woon je bij elkaar in de buurt of juist niet. Misschien kun je een dagje gaan samenwerken op locatie of via zoom. Of vraag of de klant langskomt als jij op een braderie staat en zorg dan dat je iets leuks voor haar klaar hebt liggen.

Kortom, geef je huidige klanten aandacht!

Is dit blog ook interessant voor je vrienden? Deel het dan eenvoudig via onderstaande knoppen!