Column | Met open ogen trap ik erin
Met open ogen trap ik er in, elke keer weer. Ik weet wat er gaat komen en toch kan ik de verleiding niet weerstaan. En waarom? Omdat ik meer wil.

Waar ik elke keer weer met open ogen intrap?
Geef toe, je bent nieuwsgierig. Zo’n inleiding vraagt natuurlijk om meer uitleg ;). Voor jou is het misschien niet zo’n groot ding, maar mijn achilleshiel zijn gratis webinars. Of eigenlijk eerder nog mijn onverzadigbare honger naar meer kennis waardoor ik de gratis webinars niet kan weerstaan. Ik zie regelmatig de “Ik ga je helpen” webinar berichten voorbij komen en denk dan meteen “Leuk, ik meld mij aan”. Ik heb dus maanden dat er elke week minimaal één webinar in mijn agenda staat. En ik hoor je nu denken, zo erg is dat toch niet? Daar heb je een goed punt. Want het is tenslotte gratis en daarmee nooit weggegooid geld.
Waarom ik mij er dan toch aan stoor?
Simpelweg omdat het vaak zonde is van mijn tijd. Nu ga ik zeker niet alle webinars over één kam scheren, want er zijn ook veel ondernemers die geweldige webinars geven waar je echt wat aan hebt. Helaas weet ik er dan weer een groot aantal te vinden waarbij ik echt mijn tijd verknoei. En dan is het ineens wel weggegooid geld, want ook mijn tijd kost geld. Tijd die ik aan andere dingen had kunnen besteden zoals klanten helpen, berichten inplannen en blogs schrijven. Dingen waar ik, uiteindelijk, geld mee verdien.
Wanneer ik een webinar zonde van mijn tijd vind?
Laat ik beginnen met de reden dat ik een webinar in eerste plaats volg. Ik wil nieuwe dingen leren en mijn bestaande kennis bijschaven. Het volgen van webinars is daarbij een heel fijn medium omdat je er niet voor hoeft te reizen. Ook zijn de meeste webinars maximaal anderhalf uur, dus goed te behappen en in te plannen in mijn agenda.
Een webinar moet mij dus wel de informatie opleveren die mij beloofd is. Ik wil echt wat nieuws leren en dus verwacht ik waardevolle content die gedeeld wordt. Informatie waar ik echt iets aan heb. Ik weet het, voor niets gaat de zon op. Ik vind het dan ook helemaal niet erg om aan het eind van de gratis webinar te horen welk aanbod de persoon in kwestie heeft. Ik weet heel goed dat dit de eigenlijke reden van het webinar is. Zo werk ik ook met mijn challenges.
Waar ik mij dus aan stoor is dat ik in een half uur drie tips krijg (waar ik dan niets mee kan) en vervolgens 45 minuten naar een ge-wel-dig aanbod moet luisteren dat normaal zijn geld meer dan waard is maar nu voor een kwart van de prijs kan. Wat mij betreft een gemiste kans.
Ga jij ook een webinar geven met dezelfde insteek? Mijn, geheel gratis, advies: zorg dat je dan ook echt waarde biedt in je webinar!