Wat is Black Friday en Cyber Monday?

Black Friday en Cyber Monday, je ziet de termen waarschijnlijk steeds vaker voorbij komen. Maar wat houdt dit eigenlijk in en misschien belangrijker, moet jij als online onderneemster hier iets mee?

Wat is Black Friday en Cyber Monday? | Handige tips en informatie voor de online onderneemster (in spé) | De Online Onderneemster

Black Friday en Cyber Monday 

Black Friday en Cyber Monday zijn over komen waaien uit Amerika. Black Friday is de eerste vrijdag na Thanksgiving, wat op de vierde donderdag van november wordt gevierd. Al sinds 1932 is deze dag traditioneel de start van het kerst inkoop seizoen waarbij winkeliers al vroeg de deuren openen en met veel aanbiedingen komen.

Cyber Monday is de eerste maandag na Thanksgiving en Black Friday. Cyber Monday werd voor het eerst in het leven geroepen in 2005 en is bedacht door marketeers om het online winkelen te stimuleren. Ook op Cyber Monday worden sindsdien klanten naar de online webwinkels gelokt met geweldige aanbiedingen.

Moet jij er als online onderneemster iets mee?

Black Friday en Cyber Monday zijn dus Amerikaanse begrippen die nu naar Nederland (en België) zijn overgewaaid. Steeds meer online ondernemers komen op deze dagen met kortingsacties om klanten te trekken. Ook ik kreeg menig nieuwsbrief met Black Friday kortingen. De grote vraag is dan natuurlijk of je de boot mist als je er niet aan mee doet.

Beide dagen zijn in Nederland (en België) nog niet echt ingeburgerd. De vraag is dus of je klanten de termen wel zullen begrijpen. Moet je het dan maar overslaan? Het ligt er een beetje aan wat je verkoopt dan wel aanbiedt. Dit weekend valt namelijk ook samen met het laatste weekend voor Sinterklaas. Het weekend dat Nederlanders weer het salaris binnen hebben en dan nog veel Sinterklaas inkopen doen. Heb je een webwinkel dan is dit dus een mooie kans om extra veel te verkopen (mits je natuurlijk artikelen verkoopt die leuk zijn om cadeau te geven). Doe als webwinkelier dus zeker mee aan deze dagen en pik dat graantje mee. En gebruik je liever geen Engelse termen omdat het niet bij jou of je webwinkel past? Noem het dan Sinterklaas korting bijvoorbeeld.

Verkoop je geen producten maar bied je diensten aan? Kijk dan of het bij jou en jouw bedrijf past. Tegenwoordig is het namelijk zeker niet meer alleen voor (web)winkels. Ook andere online ondernemers doen inmiddels mee met de hype en komen met aanbiedingen.

Wat is een goede kortingsactie?

Met je kortingsactie wil jij meer klanten naar je website trekken en meer verkopen. Je zult dan dus met serieuze kortingen moeten komen wil je dit voor elkaar krijgen. En dat betekent een korting die boven de 10% ligt. Waarom? Klanten lopen niet meer warm voor 10% korting omdat dit inmiddels zo’n standaard korting is geworden. Doe er daarom een schep bovenop en kom met een korting van 20-25%. Hiermee zul je klanten veel eerder overtuigen. Vind je dit teveel, bedenk dan een goed alternatief zoals bijvoorbeeld gratis verzending of een cadeau bij je bestelling. Een andere optie is om je korting aan een beperkt aantal personen te geven, bijvoorbeeld je volgers op Facebook of je nieuwsbrieflezers.

Is dit blog ook interessant voor je vrienden? Deel het dan eenvoudig via onderstaande knoppen!