Selecteer een pagina

10 tips voor de beginnende online onderneemster

Inmiddels ben ik al ruim zeven jaar onderneemster. In deze periode heb ik veel geleerd over het online onderneemster zijn en hoe je een bedrijf runt, maar ook over hoe je het online ondernemen voor jezelf leuk kunt houden en kunt zorgen dat je naast de tijd die je online bedrijf van je vraagt ook nog tijd voor jezelf en je gezin kunt vrijmaken. In dit blog deel ik mijn 10 tips voor de beginnende onderneemster om je voor fouten te behouden die ikzelf en ook andere onderneemsters hebben gemaakt.

10 tips voor de beginnende online onderneemster _ Handige tips en informatie voor de online onderneemster (in spé) _ De Online Onderneemster

10 tips voor de beginnende online onderneemster

Zorg dat je goed gevonden wordt

Deze eerste tip van de 10 tips voor de beginnende online onderneemster is makkelijker gezegd dan gedaan. SEO ofwel online zichtbaarheid via zoekmachines als Google is een onderdeel waar veel onderneemsters na jaren nog steeds mee worstelen. Goed gevonden worden in Google kost gewoon tijd. Het is zeker niet iets wat je met één druk op de knop voor elkaar hebt.

Begin met een passende naam en domein voor je onderneming. Zoek een naam die past bij het product of de dienst die je gaat verkopen.

Of je nu producten of diensten aanbiedt via je eigen website dan wel via bijvoorbeeld Facebook, het is belangrijk te laten weten dat je bestaat. Laat het dan ook aan iedereen weten in je omgeving, maak een persbericht, schrijf de plaatselijke krant aan, probeer of je kunt samenwerken met andere online ondernemingen, deel flyers uit, laat jezelf zien op markten of netwerkbijeenkomsten. Want alleen je website online zetten is niet genoeg. Zorg dus voor verkeer naar je website toe.

Zorg voor een goede uitstraling van je website

Jij hebt een verhaal te vertellen. En je website is het papier, je boek wat het moet weergeven. Een fysiek bedrijf heeft een etalage of uithangbord. Een online bedrijf heeft dit uiteraard niet. Zorg daarom dat je homepage de etalage van jouw onderneming wordt. De kleuren, foto’s, manier van aanspreken (formeel of informeel), je producten/diensten, alles bij elkaar moet een goed kloppend verhaal worden. Bestaat je doelgroep voornamelijk uit mannen dan is roze niet de voor de hand liggende kleur om te gebruiken. Is je doelgroep jong dan zul je waarschijnlijk de teksten met je/jij schrijven. Zorg dat het hele plaatje bij elkaar klopt . Van begin tot einde.

Zoek een niche

Tussen de vele online ondernemingen is het een hele kunst om op te vallen. Daarom is het kiezen van een niche belangrijk. In plaats van bijvoorbeeld een webwinkel met van alles en nog wat, richt je jezelf dan op één ding. Kies bijvoorbeeld voor babyschoentjes in plaats van babykleding. Hoe kleiner je niche hoe beter je gevonden wordt.

Kies iets wat bij je past

Hoe meer je van je passie gebruik kan maken, hoe groter je succes zal zijn. Als je iets graag doet zal het ook niet aanvoelen als werk. Voor mij is mijn werk mijn hobby en mijn hobby mijn werk. Het beginnen van een online onderneming uit passie en liefde voor wat je doet zorgt ervoor dat je het langer volhoudt. Ook je bezoekers en volgers zullen dit merken aan je enthousiasme en inzet. Omdat je het niet echt als werk beschouwd stop je er automatisch meer tijd in. En hoe meer tijd je aan je webwinkel kunt besteden, hoe meer omzet je eruit kunt halen.

Welkom op mijn website

Welkom? Waarom?? Onzin! Ik zie het vaak terug op websites, het welkom heten van bezoekers. Dat is toch vreemd, want als het er niet staat is de bezoeker niet welkom? Daarbij zijn de woorden die je gebruikt op je homepage heel belangrijk voor je vindbaarheid. Zonde om dan welkom te gebruiken.

Meten is weten

Meld je website aan voor Google analytics. Zo kun je (ook realtime) volgen hoeveel je bezoekers je website heeft, waar je bezoekers afhaken en waar ze vandaan komen. Handig, want dan kun je daar op inspelen. Het is ook fijn om je groei te kunnen volgen. Sta je op het punt met het beginnen van een online bedrijf of heb je al een online bedrijf en nog geen Google analytics? Meld je dan snel aan!

Laat jezelf zien

Laat zien wie je bent en vertel waarom je jouw onderneming begonnen bent. Plaats een foto van jezelf op je website. Schrijf een te gekke over mij en plaats het op een over mij pagina. Zeker als kleine onderneming is dit de kans om je te laten zien en je te onderscheiden van de grote jongens.

Sociale media

Kies voor het sociale media kanaal dat bij jou en je doelgroep past. Begin met 1 of 2 verschillende kanalen. Je moet het namelijk ook allemaal bij houden. Zorg voor regelmatige updates en probeer het aantal volgers te vergroten. Begin bij je familie en vrienden. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Maar belangrijker is nog de interactie tussen jou en je volgers. Op facebook ziet slechts een klein percentage van je volgers jouw bericht voorbij komen. Als je niet zoveel volgers hebt maar wel veel interactie zal je bericht beter gezien worden dan wanneer je veel volgers hebt met weinig interactie. 

Zorg voor jezelf

Als online onderneemster ben je naast directeur, hoofd marketing, hoofd webdesign, hoofd e-commerce, hoofd administratie, hoofd inkoop, hoofd verkoop, hoofd sociale media en hoofd logistiek ook nog hoofd catering. Dat is het leukste aan het runnen van een eigen onderneming. Je doet veel verschillende dingen en je maakt zelf de beslissingen. Het is ook meteen het meest uitdagende van onderneemster zijn, want alles goed bijhouden is best veel werk.

Hoe leuk het ook is en hoe makkelijk het wellicht lijkt, met een online onderneming ben je nooit klaar. Hierin schuilt ook een gevaar. Zorg dus dat je ook tijd voor jezelf (en je gezin) inplant. Ik werk zelf daarom met tijdsblokken zodat ik naast werken genoeg tijd overhoud voor mijzelf en mijn gezin. Zo werk ik op maandag en dinsdag alleen onder schooltijden en eventueel ‘s avonds. En op donderdag en vrijdag heb ik mijn volle werkdagen omdat Sien dan naar de tussenschoolse en buitenschoolse opvang gaat. 

Joepie!

De laatste tip van de 10 tips voor de beginnende onderneemster is maak een ‘joepie’ mapje aan in je postvak. In het ‘joepie’ mapje bewaar je alle mailtjes die je van tevreden klanten krijgt. Leuk om te lezen als je even een oppepper kan gebruiken.

Is dit blog ook interessant voor je vrienden? Deel het dan eenvoudig via onderstaande knoppen!