Selecteer een pagina

10 Tips om als onderneemster tijd te besparen

Als onderneemster moet je veel ballen omhoog houden. Je hebt je online onderneming waar je de hele dag druk mee bent, het huishouden dat gedaan moet worden, kinderen die tijd eisen en een man die aandacht wil. Als vrouw met een eigen onderneming verlies je dan nogal eens jezelf uit het oog. Met deze 10 eenvoudige tips kun ook jij tijd besparen en me-time creëren voor het broodnodige opladen.

10 Tips om als onderneemster tijd te besparen | Handige tips en informatie voor de online onderneemster (in spé) | De Online Onderneemster

Tijd besparen met onderstaande 10 tips

Tip 1 | Plan sociale media berichten in

Eén van de meest tijdrovende klussen die je als online onderneming hebt is sociale media. Om gezien te worden zul je berichten moeten posten en daar kun je soms uren mee bezig zijn. Door je berichten één keer in de week in te plannen en gebruik te maken van een programma als Hootsuite bespaar je jezelf juist tijd.

Tip 2 | Bekijk maximaal twee keer per dag je sociale media

Een andere tijdverslinder is bezig zijn met sociale media. Even reageren op een bericht en voor je het weet ben je een half uur verder. En dat niet één keer per dag maar meerdere keren. Tel maar eens op hoe lang jij op sociale media zit. Plan dus maximaal twee keer per dag vijftien minuten sociale media tijd in.

Tip 3 | Zet pop-ups en meldingen uit

De redenen dat je zo vaak op sociale media zit zijn de pop-ups en meldingen die je krijgt. Zet daarom al je meldingen en pop-ups – zowel op je telefoon, tablet als op je computer – gewoon uit. Op twee tijdstippen per dag je sociale media bijhouden is echt meer dan genoeg en zal je veel tijd opleveren.

Tip 4 | Check je e-mail op twee vaste tijdstippen

Ook e-mails zijn een enorme afleiding. Val jij ook in de valkuil je e-mail te openen zodra je een melding op je scherm ziet? Zet ook hiervoor je meldingen uit en check je e-mail op twee (of maximaal drie) vaste tijdstippen.

Tip 5 | Maak gebruik van de 2 minuten regel

De twee minuten regel werkt simpel. Kun je een e-mail binnen twee minuten beantwoorden of een klusje binnen twee minuten af hebben? Doe het dan meteen. Duurt het langer? Zet het dan op je to do lijst.

Tip 6 | Gebruik een to do lijst met planning

Het gebruiken van een to do lijst met planning geeft je overzicht. Je kunt zo aan het begin van de dag beter bepalen wat er gedaan moet worden en wanneer je welke to do het beste kunt doen. Om helemaal tijd uit te sparen kun je het beste je to do lijst digitaal maken. Zelf gebruik ik bijvoorbeeld Google Tasks hiervoor. Het voordeel is dat je terugkerende taken maar één keer hoeft in te plannen met een herhaling (scheelt weer tijd ;)).

Tip 7 | Houd je administratie bij

Eén keer per week je administratie doen kost je veel minder tijd in totaal dan één keer per maand of zelfs één keer kwartaal. Waarom? Omdat het simpelweg gewoon nog in je geheugen zit en je daardoor sneller je gegevens in kunt vullen. Bovendien als je opkijkt tegen een enorme berg dat weggewerkt moet worden, en het is een klus waar je tegenop ziet, dan zul je langzamer werken.

Tip 8 | Verdeel het huishouden in verschillende kleine taken

Door je huishouden op te delen in verschillende kleine taken en deze te verdelen over de dagen maak je het huishouden overzichtelijk en hoef je niet op zaterdag eerst alles weg te werken.

Tip 9 | Werk efficiënter met de Pomodore techniek

Ik gebruik zelf vaak de Pomodore techniek. Met deze techniek hak je jouw tijd in stukken. Je werkt elke keer 25 minuten en neemt daarna 5 minuten pauze. De pauze kun je gebruiken om drinken te pakken of een kleine huishoudelijke taak of een gedeelte hiervan te doen. Zo blijf je geconcentreerd en kun je ondertussen ook je huishouden aan kant maken.

Tip 10 | Zeg vaker nee

Misschien een open deur, maar door vaker nee tegen een ander te zeggen zorgt voor meer tijd voor jezelf.

Hoeveel tijd ga jij met deze tips besparen?

Deze tips komen niet zomaar uit de lucht vallen. Ook ik heb lange tijd achter de feiten aangelopen waardoor ik geen tijd voor mijzelf overhield. Deze tips hebben mij enorm geholpen en zorgen ervoor dat ik ‘s avonds en in het weekend gewoon lekker rustig aan kan doen en ook de tijd voor mijzelf kan nemen. Hoeveel tijd denk jij dat deze tips je gaan besparen?

Is dit blog ook interessant voor je vrienden? Deel het dan eenvoudig via onderstaande knoppen!